Een kathedraal en haar schatkamer

Van 1921 tot 1925 wordt de imposante abbatiale kerk van Malmedy de zetel van een kortstondig bisdom van Eupen-Malmedy, wat meteen de titel van "kathedraal" rechtvaardigt en die ze sedertdien behouden heeft. Haar schatkamer, opgesteld naast haar chevet in het koor zelf van het klooster vertegenwoordigt  zowel rijke als gevarieerde religieuze kunstwerken. Het edelsmeedwerk blijft de koningin van de schatten op basis van zijn gebruik als liturgisch object. In Malmedy vindt het Luikse edelsmeedwerk een uitgezochte plaats, verschillende werken dragen het waarmerk van een vermaarde goudsmeden zoals Charles de Hontoir, Jean Goesin of nog Jean-François Knaeps. Het goud, het zilver, het emailwerk en de kostbare stenen, niets is mooi genoeg om het geloof te verheerlijken en hulde te brengen aan de heiligen. Aan de zijkanten komen stukken edelsmeedwerk, beeldhouwwerken, schilderijen, manuscripten en textiel op hun beurt de schatkamer verrijken.

Het beeld van de heilige Catherina rond 1230 hoort toe aan l’école mosane, de heilige familie van François Walschartz, een olie op doek uit het midden van XVIIe eeuw en vermoedelijk een van de meesterwerken van de Luikse schilder. Een antependium van de XVIIe eeuw in zijden borduurwerk vult de achtergrond van de zaal terwijl talrijke manuscripten waarvan een psalmboek van het klooster uit de XVIIIe eeuw hun plaats hebben in de vitrines. De zaal van de schatkamer herbergt eveneens houtwerk van de kerk van Wandre, gesloopt in 1987; deze overblijfselen vormen een perfect voor de werken die er zijn samengebracht.